3 tipy, jak vybrat správný archetyp

Oblast opravdového marketingu zabývající se touto problematikou do skutečné hloubky je rozsáhlejší, než se na první pohled může zdát. Z pohledu kulinářského názvosloví by šlo o tu nejnáročnější polévku světa. V každém kroku je nutné myslet na vyváženost. Žádné koření nesmí chybět a za žádných okolností nesmí být žádného více, než je skutečně třeba. Marketing, optimalizace, branding, know how, link building, tagy, propagace. To vše jsou důležité přísady online marketingu. Dokážete s nimi nakládat dle aktuálních trendů? Je třeba nepolevit a neustále se učit, proto také čtete náš magazín. V dnešním článku vám přinášíme informace o tom, jak vybrat správný archetyp.

Jakmile se naučíte správně používat a zacházet s jednotlivými archetypy, pomůže vám to sjednotit identitu vaší firemní společnosti. Kromě toho se vám zjednoduší komunikační strategie a všechny další důležité rozhodující procesy. Připomeňme si pouze na okraj celého uchopení, jaké archetypy se v marketingu objevují a které jsou z pohledu důležitosti na předních příčkách.

  • První archetyp velkého mudrce nebo neviňátka používáme v případě, když chceme v potencionální klientele vyvolat pocit, že váš produkt nebo služba ho vynese do samotného nebe.

  • Archetyp hrdiny nebo psance využijeme ve chvíli, kdy vaše značka pouze napomáhá zákazníkům v radikálních změnách, které musí učinit beztak vlastními silami.

  • Archetyp milence nebo klauna se objevuje na scéně tam, kde se poskytovatel služby nebo výrobce snaží naladit přátelskou tóninu spříznění a přátelského spočinutí.

  • Archetyp vládce a tvůrce se naopak objevuje všude tam, kde vaše služby nebo produkty napomáhají vytvářet stabilitu a řád.

Pokud chcete vědět, jaký archetyp patří vaší značce, držte se následujících čtyř tipů, které vám napomohou s určením.

Co vás nejlépe vystihuje

Ještě před tím, než se dravě vrhnete na naše tipy si položte důležitou otázku a pokuste si sami odpovědět na tuto základní sounáležitost marketingu. K jaké ze čtyř skupin se řadíte dle svého osobního názoru vy? Jakmile si dokážete zodpovědět a budete s tímto rozhodnutím spokojení, máte nakročeno k vítězné komunikaci a strategii vaší společnosti s klientem. Pokud si nejste jisti, tak další otázky napomáhající k celkovému určení znějí:

  • Co od nás naši zákazníci očekávají?

  • Proč jsme vlastně vstoupili na trh?

  • Co je cílem naší společnosti? 

Co je účelem našeho podnikání

Ať už nabízíte jedinečnou službu nebo originální produkt, každý svou podstatou dokáže být malou nápovědou k určení archetypální identity. Pečovatelská služba rozhodně nebude spadat pod archetyp psance a prodejna sexuálních pomůcek se nesmí řadit do archetypu vládce. Každá služba tedy tak trochu koresponduje s celkovým určením. Je nutné se vtělit do zákazníka a pokusit se odhalit v jakém rozpoložení nebo s emocemi nakupuje vaše produkty. Obrací se na vás ze strachu nebo z požitkářství? To jsou důležité indicie.

Co vás odlišuje od konkurence

Při hledání archetypální identity nesmíte zapomenout na hloubkový průzkum konkurence. Podívejte se, jaký styl prezentace používá a zda se v tom tak trochu neplácá. Jakmile si určíte svůj postoj vůči svým zákazníkům, držte se ho a budujte si svůj branding na stabilních základech. Problém nastává u specifické oblasti podnikatelského záměru. Vezměme si například vývojáře chytrých aplikací - ti vždy vystupují jako mágové nebo kouzelníci.

Přece svou výpomocí dokážou jako mávnutím čarovného proutku usnadnit či vylepšit život tisícům lidí. Pokud se v této oblasti všichni chovají jako studenti bradavic, zvažte, zda se chcete vydat podobnou cestou. Odlišení od konkurence nemusí být úplně od věci.