5 kroků pro bezchybný vstup na zahraniční trh

Ještě před tím, než se rozhodnete vkročit oběma nohama na zahraniční trh, ujistěte se, že jste před vlastní cílenou expanzí náležitě srozuměni se všemi případnými náležitostmi. Proklepněte si daňovou ekonomiku a nastudujte si všechny zvyklosti vybrané země.

Prosadit se na zahraničním trhu sice není jednoduché a už vůbec ne levné, proto se určitá obezřetnost vyplatí. Pokud si nejste jistí svými zkušenostmi, obraťte se na příslušnou příspěvkovou organizaci Ministerstva průmyslu a obchodu.

Analyzujte své výhody a výnosnost exportní strategie

Každý majitel podniku se musí náležitě rozhodnout a zmapovat exportní oblast v komplexním rozsahu. Bude pro vás takový strategický krok přínosný a finančně zajímavý? Dokážete ustát časovou a finanční náročnost, které se vstupem na zahraniční trh přicházejí?

Máte opravdu tak silný produkt s nepřehlédnutelným potenciálem marketingové průbojnosti? Prorazili jste se svým produktem už na tuzemském trhu a daří se? Na všechny tyto otázky je nutné nalézt odpověď ve vlastních zkušenostech s dosavadním vývojem podnikání a pokud se domníváte, že současný stav na vnitřním trhu je stropový, vyzkoušejte zahraničí.

Průzkum zahraničního trhu

Vstoupit na zahraniční trh a spustit exportní byznys bez řádných zkušeností a analýzy je riskantní a spíše vede k rychlému a předčasnému ukončení. Kvalitní příprava a studie minimalizují případná rizika spojená s nedostatečnou informovaností. Chybné kroky vyplývající z nevědomosti snižují vaší konkurenceschopnost v mezinárodním prostředí.

Základní nauka se odráží od prostudování vývozních a dovozních statistik každého státu zvlášť. Nahlédněte i pod střechu konkurenčních firem a udělejte si představu o maloobchodních cenách. V případě vážnějšího vstupu na zahraniční trh si nechte vyhotovit placenou profesionální analýzu trhu - vyplatí se.

Nezapomeňte na investice

Pokud se domníváte, že vývozem na zahraniční trh začnete s okamžitou platností profitovat, mýlíte se. Každá společnost, která chce na mezistátní úrovni budovat svou značku a utrhnout si významný podíl z pomyslného koláče se investicím nevyhne. Jen financování nákladů spojené s doprovodnými službami, adaptací na odlišnou politiku, stanovení té nejvhodnější strategie a rovněž komunikace vás připraví o nemalou částku.

Vstup na zahraniční trh bez jakékoliv investice je tedy zhola nemožný a je předem určený k záhubě. Zároveň se nesmí zapomenout na styk s obchodními zástupci jednotlivých společností. Pozvěte je k sobě do podniku a naopak pošlete ty nejlepší obchodní zástupce k nim a nezapomeňte jim přibalit pořádnou dietu. Nešetřete na služebních cestách, ať mají vaši zaměstnanci co největší komfort a přijedou na setkání pozitivně naladění. Tato investice se vám několikanásobně vrátí.

Poznejte prostředí odlišné země

Vycházet pouze ze statistických výsledků a internetových informací o dané zemi vás na zahraničních obchod nepřipraví komplexně. Prozkoumejte zvyky a tradice trochu více do hloubky, ptejte se zkušených a bedlivě naslouchejte jejich radám.

Český podnikatel preferuje spíše mailovou komunikaci, ta se však ve všech státech příliš nenosí. Poslat nabídku na info@ je v některých zemích dokonce bráno jako výslovně neseriózní jednání a s takovými společnostmi se zkrátka obchody neuzavírají.

Například skandinávské země preferují osobní kontakt, který se stává odrazovým můstkem pro další spolupráci. Určitě je vhodné na každý mail odeslat potvrzující zprávu o jeho přečtení a poskytnutí bližších informací, do kdy bude daná žádost vyřízena.

Využijte potenciálu českého výrobku

Ať už tomu věříte, či nikoliv, tak Česká republika a její výrobky mají ve světe velmi dobrou reputaci. Proslavení jsme jak pivním mokem, becherovkou, tak i kvalitními vozy. Velmi často jsme označování jako takový menší a levnější Němci.

Česká republika vyrábí mnohem kvalitněji, než sousedé v Polsku a navíc se o nás ví, že dokážeme reagovat mnohem flexibilněji a poskytnout odbyt řádově ve stovkách či tisícovkách výrobků. Porovnání ceny s konkurencí tak nemusí být vždy hlavním vodítkem, spousta odběratelů hledí i na kvalitu a flexibilitu. Mentalita zahraničních zemí s vyšším životním standardem je trochu odlišnější. Takový klient si rád připlatí za kvalitu, nepotřebuje kvantitu za co nejnižší cenu.