5 kroků, které je nutné udělat před tím, než se stanete copywriterem

Digitální nomádství ve své podstatě předběhlo svou dobu a nabídlo všem aktivním a nadaným jedincům prostor k určité seberealizaci. Nepravidelná pracovní doba dle vlastního uvážení je stejně tak lákavá, jako různorodé prostředí pro výkon práce.  Digitální nomád není pevně spjat s místem a dokáže si svým talentem vydělávat odkudkoliv a v jakoukoliv denní nebo noční dobu.

Musíte se narodit

Psaní se sice dá do jisté míry naučit, ovšem rozdíl mezi učeným a rodilým psavcem je opravdu markantní. Přirozený talent nemá potřebu ve svém projevu cokoliv dokazovat a bez většího úsilí umí sepsat normo stránkový článek na libovolné téma rovnou z patra.

Učený copywriter si s článkem dá mnohem více práce a jeho sepsání mu zabere více času. Talentovaní lidé to prostě budou mít ve všech oborech snadnější. Máte talent od boha nebo vás psaní začalo bavit až v pozdějším věku?

Musíte najít správná místa, ale nepředbíhejte

Sepisování článků do šuplíku rozhodně nic nezkazíte. Dá se kdykoliv v pozdějším čase nabídnout k prodeji. Ještě před tím, než se pustíte do průzkumu současné poptávkové situace si položte důležitou otázku.

Skutečně používaný jazyk ovládáte natolik dobře, že jej budete umět používat bez výraznějších hrubek? Pokud si nejste jisti, vezměte si hodiny doučování. Od pekaře si také nekoupíte zkažený rohlík a určitě mu za něj nezaplatíte. S textem plným hrubek je to naprosto stejné.

Teď si nalezněte správná místa

Gramatiku zvládáte a navíc si po sobě článek vždy důkladně překontrolujete. Opravíte nechtěné překlepy a odstraníte do očí bijící hrubky.

Nezbývá vám nic jiného, než se vydat na průzkum a vytvořit si účet například na KupObsah.cz - copywriteri.cz či copywriting.cz. Počáteční kroky nebudou vůbec jednoduché. Vstupujete totiž na hřiště s nemalým počtem psavců, mezi nimiž se nacházejí i ostřílení matadoři. Ti naštěstí píší za vyšší honoráře, takže vám ty nízké nabídky pro začínající rozhodně nevyfouknou. Hned na samém počátku je lepší se připravit na nejhorší a nepočítat s žádnou velkou zakázkou.

Vybudování si sítě zadavatelů není otázkou na pár dní, ale spíše na pár měsíců.

Reference nemáte, tak vztyčte bílý prapor

Existuje celá řada poptávek, které slouží jako referenční otisk vaší práce. Začínající psavec nemá šanci poukázat na své již publikované články. Je tedy nutné brát i podprůměrně hodnocené zakázky či dokonce zdarma a postupně sbírat odkazy, kde budou vaše články uveřejněné i s vaším jménem.

Začínající copywriter si v průměru přijde na 40 až 60 Kč za sepsání jedné normo strany. Věřte, že vám sepsání takového článku dle zásad PR sdělení zabere minimálně 30 až 60 minut.

Zkušený copywriter s přirozeně získaným talentem dokáže sepsat normo stranový článek i za 8 minut.

Odpovídejte na poptávky individuálně

Vyvarujte se velmi časté chyby a nevytvářejte si duplicitní odezvu se zájmem o zveřejněnou poptávku. Ke každému potencionálnímu zadavateli přistupujte vždy individuálně a poskytněte mu například i nějaký návrh, zkuste poukázat na svou snahu se na projektu podílet, nikoliv si jen vydělat sporadickým psaním.

Otevřete si stránky a pozorně si je prohlédněte. Pro majitele webů je každý všímavý a talentovaný člověk skvělým nástrojem. Obyčejných psavců tipu zdej zadání a já vypracuji je opravdu hodně. Dělejte pro své zadavatele něco navíc.