Část 3. - Jak být úspěšný copywriter?

A máme zde poslední část završující našeho malého průvodce napříč pisatelskou tvorbou. Poskytli jsme vám přesně 20 rad, jak se stát lepším psavcem. Pohodlně se usaďte a připravte se na závěrečný příkrm deseti tipů.

Nechte se otestovat

Píšete články jak na běžícím stroji a vaši zadavatelé jsou spokojení? Bez zpětné vazby či kritiky není prostor pro sebezdokonalování. Možná jsou vaše texty dostačující, ale určitě mohou být lepší. Vybičujte se k lepším výkonům a nechte si své články otestovat nezávislou osobou - manželka, kolega z práce, kamarád, rodiče. Ať vám jako potencionální čtenáři ohodnotí čtivost.

Nevařte z vody, chtějte info

Kvalitní copywriter se nikdy nespokojí s několikavětým zadáním ke zpracování. Chtějte po svém zadavateli maximum, ať vám prozradí, kdo, s kým, za kolik, a jak často. Ať vás vtáhne do děje svého podnikání a předloží podrobnější informace jejichž váhu oceníte až při samotném psaní. Nevařte z vody a požadujte podrobné vysvětlení jejich produktu nebo služeb.

Originalitu na webu klienta nehledejte

V případě, že si o informace neřeknete, určitě je začnete hledat na webových stránkách klienta. Dost možná naleznete již sepsané texty, nikdy se o ně neopírejte a nestavte na nich základ svého zadání. Běžte svou vlastní cestou a nabídněte své klientele lepší zpracování, proto si vás také objednali.

Text na Homepage vás teprve prověří

Pokud nic jiného, tak právě text na Homepage dokonale prověří vaše dosavadní schopnosti. Na dlouhé básnické projevy rovnou zapomeňte a snažte se psát do menších odseků. Grafik si tak mnohem lépe vybere přesně tu část, která se mu do daného místa hodí. Vypracované zadání si po sobě přečtěte ještě jednou a když už si budete myslet, že nic nesmí chybět, vyberte ještě jednu větu a odstraňte jí. Smýšlejte pouze úderné texty bez zbytečné omáčky.

Call to action

Senzační ikona, odkaz či obrázek napomáhající k lepší orientaci. Call to Action prostě prodává. Prostoduché klikněte zde je opravdu nedostačující. Přidejte k tomuto spojení důvody, proč by měl čtenář kliknout.

Nakousnuté jablko v titulku

To je nejlepší strategie při sestavování profesionálního titulku. Je nutné rozdmýchat lidskou zvědavost, jen tak přimějete čtenáře k otevření článku. Ukážeme si příklad a sami si zodpovězte, jaký titulek vás více zaujal.

Mléko je podle odborníků nezdravé

Mlékárenský průmysl má vážný problém, lidé se dozvěděli pravdu

Je zřejmé, že více zvědavosti vyvolá titulek číslo dvě.

Držte se tématu

Na první pohled banální rada, ovšem v praxi se příliš nedodržuje. Na hlavní stránce vyložte všechny karty na stůl. V jednotlivých sekcích se zase věnujte každé kartě zvlášť. Dodržujte toto základní pravidlo přehlednosti.

Nepopisujte, zvýhodňujte

Jako copywriter se musíte s produktem dokonale seznámit. Své čtenáře toho ale ušetřete a namísto detailního popisu jim předložte jasné výhody vyplývající z využívání takového produktu. Jen ať vědí, co vše ztrácejí, když si danou věc nepořídí.

Odhalte se

Vytváříte pro svého klienta texty pro nově spuštěný projekt? Nezapomeňte mu doporučit vytvoření sekce O nás, kde se lidé podrobněji seznámí s celým týmem. Pozvěte je k sobě do prodejny nebo uveďte jiné spojení. Internetový obchod musí vypadat seriózně, lidé od cizích neradí nakupují, představte společnost svého zadavatele.

Pište večer, kontrolujte ráno

Na kvalitní copy výtvor se prostě musí počkat. Nátlak ze strany klienta je sice tíživý, dejte mu však jasně najevo, že dobré věci se nesmí uspěchat. Pište jen za předpokladu, že jste fresh. Nejlepším časem je dopoledne, kdy se zároveň i lépe kontrolují věci sepsané z minulého dne. Vyzkoušejte si to sami na sobě. Sepsané texty si následujícího dne po probuzení prohlédněte a úprav na sebe nenechají dlouho čekat.

Rada na závěr

Nezapomeňte chodit na pivčo mezi své kamarády. Práce z domu je na jednu stranu příjemná, ale velmi samotářská. Pro lepší slovní zásobu je kontakt s lidmi nepostradatelnou součástí celoživotního tréninku.