5 naprosto největších omylů v obchodování

Obchod je svět plný intrik a nečekaných zvratů. Místo, kde je nutné být stále o krok napřed před svou konkurencí. Neustálé hledání pomyslné hranice, co zákazník vydrží a za co je ochotný ještě zaplatit. Neexistují žádná pravidla, každý obchodník se snaží, jak nejlépe umí, aby dosáhl svého. Stále jsou mezi námi tací, co se i přes svou snahu dostávají do stále většího propadu, až nakonec svůj obchod zavírají, ale proč?

Byli jednoduše příliš ambiciózní jen pro svou kapsu, stali se špatnými podnikateli tvrdé tempo neustáli. Jak být ale lepším a nedostat se na samotné dno prázdného obchodu bez jediného klienta? A proč se vůbec špatní obchodníci rodí? Na tyto otázky vám zodpoví našich 5 naprosto největších omylů v obchodování. Pojďme se na ně podívat.

Zákazník lže

Stává se to velmi často. Obchodníci svým silným přednesem a schopností dostat svého klienta přesně do těch míst, kam potřebují, si většinou vykoledují souhlas a vzápětí mlčenlivost. Mnoho lidí nedokážou říci při osobní konfrontaci ne a pokud máte vybudovanou silnou strategii na získání zákazníka takříkajíc okecáváním - nemůžete se divit.

Lidé raději přislíbí spolupráci a následně o nich už neuslyšíte. Jakmile klient vycítí, že vám jde více o obchod než o potřeby jeho samotného, říkáte si z dlouhodobého hlediska o pořádný problém. Pokud však je hodnota vašich služeb vyšší, než celková cena - bude zákazník sám proti sobě, pokud řekne NE.

Všichni se dají přesvědčit

Doléhá na vás vedení a poukazuje na vaší nedokonavost, když nedokážete každého přesvědčit k nákupu? Příliš impulzivní jednání a snaha prodat spíše odrazuje. Moderní klient se chce cítit, že mu nasloucháte a přesně víte, co potřebuje. Právě vstup virtuálních technologií na trh celou impulzivnost zkomplikoval. Dnes již nikoho nepřesvědčíte k okamžitému nákupu. Lidé znají technologie, srovnávače - jednoduše si vaší nabídku porovnají s ostatními poskytovateli. Impulzivní obchod fungoval v dobách před internetem nebo přímo na ulici, kde člověk nemá čas na rozmyšlenou. Impulzivnímu jednání však hází klacky pod nohy i legislativa, jelikož od internetového nákupu lze do 14 dnů bez udání důvodu odstoupit.

Hlavním důvodem je cena

Jedna z největších pověr se týká ceny. Podle mnohých obchodníků právě ta určuje, zda klient nakoupí nebo nikoliv. Opak je pravdou - cena je sice důležitým faktorem prodeje, ale není tím hlavním. Lidé si rádi připlatí za kvalitu. Už dávno neplatí, že Češi koupí všechno, co je levné. Pokud dokážete kupujícímu vysvětlit, za co si u vašeho produktu připlácí, získáte si klientelu i ve vyšších cenovkách. Skvělým příkladem je nákup iPadu nebo iPhonu, kde je cena nesrovnatelně vyšší než u ostatních zařízení s podobnými funkcemi. Lidé si rádi připlatí za přidanou hodnotu, i když celých 70% uživatelů přiznává, že všechny nadstandardní funkce prostě nevyužijí. Je to silný marketing.

Obchod musíme uzavřít co nejrychleji

Ukvapené obchodování a snaha získat podpis co nejrychleji je zažitým problémem i velkých společností. Některé si zakládají dokonce na tom, že pokud se jim nepodaří kontrakt uzavřít do několika hodin od prvního kontaktu, nemá to již cenu. Odborníci však varují, že takový obchod nemá s důvěrou vůbec nic společného. Právě důvěra je tou nejlepší vizitkou pro samotné obchodníky, která jim do budoucna zaručí, že se klienti budou vracet opakovaně.

Uzavíráme za každou cenu

Velké množství obchodníků se domnívá, že jim nesmí utéct žádný obchod a vše je nutné uzavřít a to dokonce i takový, který je v přímém rozporu s jejich podnikatelským plánem. Prostě prodat - to je velké moto bezpočtu firem, i když by měly cenu sundat na úplné minimum. Následně pak nedokážou uhradit vlastní náklady a stávají se dlouhodobě prodělečnými. Skvělé příklady máme například z provozování restaurací, kde oběd i s polévkou stojí 69 Kč a při tom je nutné zakoupit suroviny za 30, k tomu zaplatit nájem, služby, pracovníky a pak si ještě z toho něco nechat pro sebe.