4 věci, na které se prostě nesmíte v prvním roce podnikání vykašlat

Ve vzduchu je ještě cítit nasládlá chuť plná očekávání z nových lepších zítřků. Není tomu tak dávno, kdy váš webový projekt nabízející službu stáhl oponu a začal vysílat. Bezpočet chyb v nově spuštěném webovém prostředí se vychytává za pochodu, přicházejí první objednávky a expedujeme první sortiment. Nenechte se však ovlivnit neuchopitelným úspěchem začínajích a přitvrďte.

Nenechte se učarovat prvními zásahy do peněženky klientů a nezapomeňte se postarat o čtyři důležité kroky, kterým se je třeba věnovat především v prvním roce podnikání. Nesmíte zapomenout, že více jak 80% nově vzniklých internetových obchodů svůj první rok nepřežijí a majitelé je opětovně uzavírají. Končí dokonce i nadějné projekty s obrovským potenciálem, a to vše pod nepříjemnou tíhou nepřipravenosti a nedostatečných zkušeností. Stůjte na druhé straně řeky a udávejte svému životu potřebné tempo.   

Dravost v zisku zdrojů

Z pohledu obyčejného návštěvníka internetových stránek si nelze nepovšimnout nabídek za výměnu e-mailové adresy. Většinou se při prvním načtení stránek objeví nabídka uprostřed monitoru, majitelé nabízejí pdf knihy, vstup do zamčených sekcí nebo zasílání čerstvých novinek. Registrace do systému se skrývá i v odsouhlasení podmínek při nákupu a dalších aktivit. Webmasteři se za všech okolností snaží rozšířit svou základnu potencionální klientely skrze kontaktní údaj k pozdějšímu zasílání newsletteru.

Jako nováček to máte podstatně ztížené a je třeba o nově zahájeném projektu dát vědět. Finanční prostředky na velkolepou osvětu prozatím nemáte, proto využijte dostupných zdrojů v bezplatném formátu jako nabízí Facebook nebo Google. Komentujte na známých serverech a kupte si prostor na tématicky podobných webech. Reference a další doporučení bez minimální snahy získáte jen velmi těžko.

Prodejní proces v efektivním podání

Daleko efektivnější než vtíravé reklamní slogany rozhodně jsou atraktivní služby a kvalitní sortiment, za který se lze hrdě postavit. V neposlední řadě se hodnotí přístup k vyřizování problémů a reklamací. Váznoucí komunikace a neseriózní chování majitelů shopu se projeví v negativních ohlasech, které jsou velmi snadno dohledatelné a věřte, že pokud bude váš výrobek za nejlepší ceny, lidé si vaší online prodejnu prověří.

Moderní zákazník již dávno nenakupuje z neznámého zdroje na slepo a prodejce si dokáže snadno proklepnout. Nedělejte proto zbytečné chyby a vycházejte svým zákazníkům vždy vstříc. Nabídka vašich služeb nesmí postrádat záruku vrácení peněz, bonusy plynoucí z opakovaných nákupů a mírný nátlak vytvořený za pomocí vyhlášení omezené nabídky.

Každý lepší prodejce moc dobře ví, že benefity a dárky zdarma k nákupu jsou přesně to, na co česká klientela slyší nejvíce.

E-mailová kampaň

Ani sebelepší produkt za nejnižší ceny vám zákazníky nepřitáhne, když nebudou vědět, kde vás hledat. O akcích je třeba informovat, lidé se na webové stránky nevracejí bez počáteční potřeby nakoupit. Je tedy nutné zákazníky lákat k nákupu v pravidelných intervalech. Je dokázáno, že člověk v online shopu nakoupí teprve až po té, co ho stránka 5x vyzve k nákupu. Bez mírného nátlaku se vaše regály nevyprázdní a klient navštíví konkurenci, která se ozve jako první.

Není třeba každého zvlášť obvolávat, zašlete hromadný e-mail všem svým dosavadním klientům a pošlete jim úderný newsletter s odkazem směřující k okamžitému nákupu. Posledních pět kousků na skladě, tak honem, než se rozprodají úplně. E-mailová kampaň musí do myšlenek oslovených vnášet zájem se o nákup zajímat okamžitě.

Analyzujte, sledujte, vyhodnocujte

Zdroj zákazníků už máte a prodejní proces s emailovou kampaní je nastaven na optimální parametry. Teprve až čas a podrobná analýza přístupů a počtu prodejů ukáže, zda je celá akce efektivní nebo potřebuje renovaci. S každou změnou v marketingovém přístupu vždy sledujte změny v chování zákazníků a snažte se stránky a reklamní akci doladit do posledního detailu. Pouhé přeskládání boxů či změna barvy dokáže výrazně ovlivnit celý průběh probíhající akce, bez sledování podrobných údajů se to však nikdy nedozvíte.

Je tedy třeba sledovat PPC reklamy a množství nově vzniklých kontaktů, z čehož vyvodíte, kolik vás každý návštěvník stojí, než získáte plnohodnotný kontakt. Kolik přístupů je potřeba ke kýženému nákupu. Zda se newsletter nebo změna designu či zařazení nové akce odrazilo na navýšení prodeje. Změny nedělejte náhodně, ale vždy danou efektivitu sledujte z dostatečně blízké vzdálenosti.

Díky tomu odhalíte slabá místa a zjistíte, na co vaše klientela slyší nejvíce.