6 tipů, jak se stát kvalitním začínajícím copywriterem

Vidina velké slávy a žurnalistického posunu je možná lákavou substancí pro založení živnosti, ovšem ani zde se nesetkáte s vystlanou cestou plnou okvětních lístků. Bez ohledu na prostředí či podnikatelskou oblast se vždy musíte připravit na tvrdý souboj, který vám v počátcích nepřinese žádné výhody, finance ani úspěch. Ze všeho nejdříve chceme upozornit, že získat respekt na poli mezi copywritery není vůbec jednoduché a začátky jsou ještě těžší.

Nejlépe mají nakročeno ti, co jim talent byl dán. Genetický otisk ze vzdáleného postačí. Takové copywritery snadno poznáte, jelikož je psaní baví od té chvíle, co se naučili psát první slova. Malé příběhy dokázali sepisovat ještě dřív, než by bylo obvyklé. Tím však nechceme naznačit, že se copywriterem nemůžete stát ve svém pozdějším věku. Přinášíme vám 6 tipů pro začínající copywritery.

 Pište zadarmo, pište do šuplíku

Kvalitním copywriterem se nestanete přes noc, je nutné se zdokonalovat a neustále sepisovat. Nemusí jít zrovna o honorované texty, trénink zdarma postačí. Založte si například profil na iDnes a blogujte. Každopádně nezapomínejte svůj mozek procvičovat, jelikož to je první předpoklad k totálnímu kolapsu. Ti nejlepší copywriteři píší téměř 365 dní v roce. Není takřka dne, kdy by prsty neuhodili do klávesnice svého počítače.

Pozor na gramatiku

Obsahově zvládáte texty na jedničku, ovšem po gramatické stránce trošku pokulháváte? Nevadí, určitě to není nic, co by se nedalo naučit. Zapracujte na tom, odevzdávané texty musí být prostě bez chyb a zbytečných překlepů. Na překlepy existují skvělé nástroje na opravu chyb, nezvládnou však veškeré, takže si své články ještě před odevzdáním důkladně přečtěte.

Naučte se psát rychle

Máte v hlavě myšlenku, ale než jí stihnete dokončit, rozplyne se vám? Přemýšlíte rychleji, než píšete? Tak to vám nezbývá nic jiného, než se naučit psát všemi deseti. Kvalitní copywriter dokáže sepsat jednu normostranu diktovaného textu za necelých 6 minut. Dokážete si představit, když sepíšete prodejní text připravit za deset minut a váš honorář je něco kolem 100 Kč za jeden takový? Ano, čas jsou peníze, proto se naučte rychleji psát a více vydělávat. Investice do kurzu je v takovém případě chytře vloženými penězi.

Sehnání referencí

Dobrá tedy, řekněme, že se rozhodnete vstoupit na scénu copywritingu, ale kde začít a jak se vůbec dostat k honorovaným článkům? Není to vůbec jednoduché a z počátku bez prokazatelných referencí se nedostanete k žádné pořádné poptávce. Budete muset psát prakticky o čemkoliv, co se naskytne. Odepisovat na poptávky a doufat, že svou nízkou cenou zaujmete. Nejlevnější copywriting startuje někde od 40 korun za normostranu a většinou jde o prostoduchá témata, kde není brán zřetel na kvalitu. Pište však nejlépe jak umíte a využívejte i těchto článků, jako prokazatelného důkazu o vašich kvalitách.

Kde se hledají poptávky

Nemá cenu inzerovat, že nabízíte své služby, ale rovnou se vrhněte do hledání poptávajících. Naštěstí to není nic složitého, jelikož existuje hned několik zajímavých serverů, kde se tato komunita shlukuje. Ve své podstatě se denně na těchto stránkách objevují nové nabídky a je pouze na vás, jak budete rychlý a zda druhou stranu zaujmete. Bez referencí to bude ale těžké – buďte trpěliví. Pokud máte opravdu skrytý talent, první vlaštovky se na obloze objeví.

Cena za normostranu

Nevíte si rady, jak nastavit cenu za normostranu. Podle našeho názoru ani tak nezáleží na referencích, jako na vašem talentu. Pokud dokážete obratně psát bez zbytečných kudrlinek a vaše texty se čtou jedním dechem – rozhodně se nepodceňujte a nabídněte své služby za 80 a více korun. Nízká cena protistranu upozorňuje, že nebudete až tak kvalitní a pozvolna jsou pryč doby, kdy chtěl každý jen rychlé a levné texty, které jsou prakticky nefunkční po všech stránkách ohledu. Nebojte se říci o více a čekat, kdo si vás otestuje zkušebním článkem.