-
20
zář 2017
4 tipy jak zvýšit šeptandu o svém podnikání
Marketing na cílovou skupinu pod vedením zkušeného týmu je skvělou pomůckou vedoucí k okamžitému zviditelnění, ovšem je třeba sáhnout hlouběji do kapsy. Zadarmo pro vás nikdo nic neudělá. Právě z těchto důvodů bývá šeptanda finančně přijatelnější formou. Každý hlas se počítá, jak ale takovou šeptandu udělat správně a co je v tomto segmentu opravdu efektivní a proč je vůbec šeptanda dobrá? Na tyto otázky vám zodpoví náš dnešní článek.
Pokuste se sami zeptat začínajícího podnikatele, jakou cestou se plánuje zviditelnit. Bezesporu vám řekne, že k tomuto účelu použije virtuální technologie. Letáky už dávno prodělali svou reinkarnační proměnu a nyní se převtělily do elektronické podoby. Před každou šeptandou je nutné určit, jakým způsobem ji provedete. Marketing na Facebooku je totiž nákladnou záležitostí a vyplatí se jen zavedeným značkám. Inzerce na těchto místech by se vám nemusela vrátit.
Co je to vlastně šeptanda
Šeptanda pochází z anglického výrazu World of Mouth. Z lidového pohledu by se dalo říci, že se jedná o přeposlání propagačních informací skrze přátele a známé k dalším potencionálním klientům. Na osobní doporučení dá totiž většina klientů. Taková šeptanda je mnohem uvěřitelnější, než silná slova pohupující se na zavěšeném dálničním bilboardu.
Nejznámější šeptandou je funkce sdílení na sociální síti Facebook. Je to zcela zdarma a bez jakékoliv námahy. Ve své podstatě spouštíte dominový efekt a čekáte na výsledek. Z průzkumu vzešlo jasně najevo, že ženy nejvíce šeptají o oblečení, obchodech a potravinách, zatímco muži o automobilech a elektronice. Nyní se podívejme, jak zvýšit šeptandu právě o vašem byznysu.
Češi slyší především na cenu
Chcete, aby si lidé mezi sebou rychle pověděli o vašich službách nebo produktech? Vyzdvihněte takový sortiment, který se může pochlubit zajímavou cenou. Věřte, že přesně takové informace se šíří nejrychleji.
Podívejme se na skvělý příklad šeptandy malého obchodu v průmyslové zóně, kam člověk musí skutečně prvoplánovaně zajet. Nejde kolem a rozhodně se o něm nedozví z letáků nebo reklamy. Nabízí však své zboží těsně před koncem trvanlivosti. Bezkonkurenční cena je na světě a lidé si tohle mezi sebou řeknou. Není tedy divu, že i přes špatné lokalizační umístění je obchod neustále plný a doslova praská ve švech.
Kdo by dnes nechtěl nakoupit levněji. Něco podobného předvádí i Lidl, který využívá neznámých značek tuzemských výrobců ke snížení cen potravin. Takové potraviny mívají mnohdy vyšší kvalitu než ty značkové.
Příjemná komunikace
Mezi další základní pilíře šeptandy jednoznačně patří komunikace se zákazníky. České podnikatelské zastoupení to však vůbec neovládá a s lidmi prostě neumí hovořit srozumitelnou řečí. Raději se schovávají za nesrozumitelné terminologie a pod tlakem vychvalují svou značku bez jakýchkoliv důkazů. Úsměv se prostě nedaří a zákazník ihned při prvním kontaktu pozná nekalý či neupřímný záměr směřující do jejich peněženky.
Podnikatel musí projevit nadšení a to především, když se jedná o nového zákazníka. To se ale nedá naučit, je to něco, co musí vycházet z přirozené podstaty podnikatele, ale nic by se nemělo přehánět. Vstřícný přístup se pak také stane předmětem šeptandy, jelikož na tuzemském trhu je minoritně zastoupen.
Odlište se
Přeplněný trh nahrává všem, co se dokážou od své konkurence odlišit. Vytváříte novou síť restaurací? Proč by o vás měl někdo mluvit, když jen nabízíte to, co je v celém městě na každém rohu? A co když své restaurace necháte zbudovat na netradičních místech, například v abnormálních výškách s prosklenou podlahou? O takové věci se pak bude mluvit a lidé vás navštíví ze zvědavosti.
Šeptanda se u netradičního podnikatelského záměru spouští jako lavinová reakce. Podívejme se například na síť kaváren Starbucks, o té se šeptá, že dokáže nabídnout domácí atmosféru i v přeplněné obchodním centru. Pohodlná křesla, příjemná hudba a ambientní osvětlení společně s wi-fi připojením vám poskytne vše, co potřebujete
Nezapomínejme na kvalitu
O levné a nekvalitní věci s krátkou životností si nikdo nepoví. Naopak se šeptanda otočí proti vám, jelikož se bude ozývat věta tipu - jednou jsem si koupil, nebo tohle si rozhodně nekupuj. Pokud si za svými výrobky stojíte a máte i nastavenou příjemnou cenovou relaci - jste na té nejlepší cestě k plnohodnotné šeptandě.
Opět se podívejme na příklad z restaurace. Většinou se šeptanda rozšíří z důvodu neobvyklých kvalit vašeho kuchaře. Právě kuchyň je srdce každého takového podniku. Kuchař dokáže do restaurace nalákat obrovské množství strávníků, ale co když odejde a vaše kvalita se sníží? Šeptanda se opět otočí proti vám. Obnovit ztracenou důvěru je pak mnohem náročnější, než vybudovat restauraci pod jiným jménem.