-
20
čvn 2016
Část 2. - Jak být úspěšný copywriter
V našem druhém díle jdoucí po nevyšlapané cestě vědění, na jejímž konci čeká odměna v podobě zodpovědnějšího přístupu ke psaní e dozvíme něco více o pravidlech. Copywriterů je sice na scéně opravdu dost, ovšem těch kvalitních je jako šafránu. Jakmile přelezete přes tuto zeď rozdělující zrno od plev, budou se vám zakázky jen hrnout.
Nepřehánějte to s básněním
Poslední úder do klávesnice na značku tečky oznamuje konec zadaného tématu. Na tváři se objevuje úsměv a břišní svalstvo se opětovně povolilo do původních rozměrů. Byla to jízda plná krkolomných výrazů, složitých spojení a v neposlední řadě i balancování mezi gramatikou správností. Stop, nikdo nemá zájem o složité texty hodné do básnických kroužků. Zatáhněte za ruční brzdu a trochu svůj projev zjednodušte. Čím více si budete dokazovat, jak moc je vše čeština květnatá, tím více to bude vypadat uměleji.
Opravujte po sobě i manuálně
Neexistuje žádný program, který by odhalil veškeré naklepané chyb a překlepy ve vyhotoveném článku. Nesouhlasíte? A co když by se v nadpisu tohoto seriálu objevila věta - Jak být úspěšná copywrtiter ? Hrubky a překlepy ve standardním formátu jsou v dnešní době dobře odhalitelné i online nástroji, ovšem na tyto nechtěné nesrovnalosti jsou již krátké. Každý text si po sobě přečtěte a nejlépe nahlas.
Buďte konkrétní
Mnoho začínajících, ale i pokročilejších copywriterů se texty snaží natahovat nechvalně proslulým obsahem omáčkovitého typu. Snad nejhoršími výrazy jsou celá řada, sounáležitosti, individuální přístup, specifické zaměření a mnoho dalších. Rovnou si je vyškrtejte ze slovníku. Nemusíte psát jako Erben, ale vždy poskytujte plnohodnotné informace k tématu.
Inzerce nikoliv, příběh ano
Nezáleží na tom, jaké téma sepisujete, ale co hodláte udělat pro jeho originální zpracování. Popusťte uzdu své fantazii a odlište se od ostatních. Vymyslete si poutavý příběh, pozvěte čtenáře k průzkumu a přesvědčte je, že vámi popisovaná služba jim ušetří nemalé peníze nebo čas. Konec konců vy tady říkáte, že máte pro psaní vlohy.
Vymodelujte si cílovou skupinu
Vytvořte si cílovou skupinu čtenářů a sepište text přímo pro ně. Zaměřte se na jejich potřeby, požadavky a vyzdvihněte výhody používání daného produktu nebo služby. Je lepší zaujmout menší skupinu potenciální klientely, než všeobecnit a nezaujmout nikoho.
Délka sdělení
Čtenáři chtějí rychlé a přesné informace, mají rádi tučné písmo či jinak výraznější text. Nikdo se nechce prodírat slohovým referátem. Držte se pravidla tří až čtyř řádků a klepněte do enteru, klidně mezi dva takto sepsané odstavce vnořte údernější jednu větu.
Popisujte produkt jako profesionál
Popisování produktu je jednou z nejtěžších disciplín. Nikdy se nenechte stáhnout stylem, kdy klientům popisujete, co vše po zakoupení mohou a budou moci. Vezměte to za druhý konec a naopak jim řekněte, o co z důvodu absence tohoto nástroje, pomůcky či jiného sortimentu přicházeli.
Cliché nechte stranou
Nikdy se nestanete copywriterem, dokud se ve vašich textech budou objevovat fráze jako jsou, komplexní služby, individuální, na míru našim zákazníkům, osobní přístup. To jsou snad ty největší keci reklamního COPY marketingu.
Znáte společnost, která by nedisponovala individuálním přístupem, nebo by se neopírala o komplexnost nabízených služeb? Hovořit o tom v reklamních textech, je jako sdělovat, že po spláchnutí se toaleta opětovně napustí vodou. Napište, čím se firma a její služby skutečně odlišují od konkurence a zapomeňte na tyto prázdné řeči.
Trpný rod nechte lajkům
Atraktivita textu dostává pořádně zabrat nepřípustným trpným rodem. Uveďme si malý příklad. Vaše objednávka bude připravena do dvou dnů na skladě. Objednávku vám k vyzvednutí připravíme do dvou dnů od odeslání platby. Samozřejmě, že druhá věta má lidštější podobu, nepište jako úředník.
Zkracujte a zase zkracujte
Každý text, který se z vašeho copywritingového ega dostane na papír se dá napsat mnohem jednodušeji. Zkracování je tou nejdůležitější radou objevující se na každém placeném copy kurzu.