-
24
lis 2018
Povolání copywriter a 4 příčiny vyhoření
Vždy ho přitahovala vůně nově zakoupených knih, dokonce sám sebe několikrát přistihl, jak svým nosem zajíždí do prázdného notesu a nasává podmanivou příchuť recyklovaného papíru.
Blok v něm vzbuzoval obrovský zájem a touhu. Příliš velkou na to, aby nad celou událostí mávl rukou. Nadání, které se v rodině objevuje z generace na generaci se přihlásilo o své slovo, aniž by se někdo snažil o jeho probuzení. Dar od boha promlouvat k lidem skrze psané slovo si svou cestu našlo úplně z ničeho - stačil pohled na krásný blok plný prázdných listů. S tímto pocitem se poprvé setkal v šesti letech a od té doby se už nikdy nevytratil.
Tak proč tedy o dvacet let později, coby zkušený copywriter sedí před otevřeným textovým dokumentem a nemůže ze sebe dostat jedinou čárku. Téma mnohokrát již omílané se zdá být naprosto neřešitelným úkolem.
Žádná z napsaných vět není dostatečně dobrá, větná spojení jsou krkolomná a každý z úderů do klávesy se stává obtížný. Nadání se přece nemůže jen tak vytratit, nebo ano? Dost možná stojíte před syndromem vyhoření, zde je 5 varovných signálů vyhoření týkající se především psavců.
Náplň práce nesplňuje požadavky
Vyhoření a ztráta chuti do psaného projevu se u nikoho neobjeví přes noc, ale jedná se o výsledek dlouhodobého přehlížení varovných signálů. Nejrizikovější skupinou jsou pak pisatelé bez patřičného nadání. Stačí se přece vypracovat na článcích zdarma, získat reference a pak to půjde samo. Nabídky do lukrativních periodik se pohrnou. Uplyne pár let a kromě pracovního stolu se u vás nic nezměnilo.
Takový psavci píšou články bez přidané hodnoty do stále stejných PR magazínů po 80 Kč za kus. V mailu se objevuje další zakázka. 20x téma zimní zahrada Vorel a 20x elektrické nářadí Hobby. Do vysněné práce to má opravdu daleko a nic nenasvědčuje tomu, že by se mělo cokoliv měnit.
Stále stejné texty dokola
Opakující se témata mají na syndrom vyhoření výrazný podíl. Jakmile vás zadavatel zahltí na měsíce dopředu stejnou prací, vaše psychika dostane opravdu zabrat. Nejčastěji se tak stává u objednávek většího počtu textů na jedno klíčové slovo. V mailu to pak vypadá asi takto. Vypracujte prosím 50 článků a do každého z nich vsaďte 3x slovo půjčky online.
Copywriting není o sepisování milostných příběhů, pohádek, tajemných historek, ale o tvrdé reklamní dřině. Ti nejlepší se i u takových textů dokážou uvolnit a PR článek sepsat v podobě poutavého příběhu nebo úderného textu s přidanou hodnotou. Kam patříte vy?
Práce bez odezvy
Už je to pár let, co se váš prst dotkl prvního textu. Více jak tisíc marketingových sdělení vylétlo z vašeho šuplíku, aniž by se objevila jediná reakce. Píšete pro stroje, dost možná pro weby s nízkou návštěvností. Feedback nečekejte, raději se poperte s otázkou, která se jednou objeví i u vašich dveří. Má moje práce smysl?
Špatná organizace práce
Skvělá budoucnost spisovatele se vám začíná vytrácet jako říjnové červánky nad obzorem. Namísto sebejistého pana spisovatele se z vás stal obyčejný vězeň psaného slova. Totální panika, žaludeční nevolnosti, kruhy pod očima. V kanceláři trávíte mnohem více času, jelikož se blíží termíny dokončení. Organizaci a rozvrh pracovních činností už dávno neřešíte, prostě píšete, co vám síly stačí.
Pár tipů, jak vyhoření předejít
- nekývejte na každou zakázku
- vybírejte si jen sobě blízká témata, kde se více rozpovídáte a v textech tak zanecháte i kousek svého názoru nebo myšlenek
- pravidelně choďte na procházky a dodržujte správnou životosprávu
- nepodceňujte spánek
- nepracujte déle, než si předchozího dne naplánujete a přestaňte se rozptylovat
- soustřeďte se v práci jen na práci
- Zkuste hudbu, která podporuje tvůrčího ducha
- dejte si volno
Jakmile se začnete zanedbávat, okamžitě se sníží vaše celková výkonnost. Odnese to kvalita i termíny. Zastavte se ještě dokud máte čas.